top of page

Θα μπορούσε να φταίει η πλατυποδία!



Υποφέρετε από πόνο στο γόνατο ή στο ισχίο; Έχετε συχνά πονοκέφαλο ή πόνο στον αυχένα; Θα μπορούσε να φταίει η πλατυποδία! Σας φαίνεται παράλογο και ακατανόητο; Πιστεύεις ότι δεν είναι δυνατόν; Λάθος! Η πλατυποδία μπορεί να επηρεάσει μέρη του σώματος μακριά από τα πόδια. Η πλατυποδία μπορεί να είναι η αιτία ακόμη και για κράμπες στις γάμπες, που τις περισσότερες φορές ενοχοποιούνται για την έλλειψη μαγνησίου στον οργανισμό. Επομένως, καλό είναι να μην υποτιμάτε τη λεγόμενη πλατυποδία, γιατί μπορεί να προκαλέσει μια ολόκληρη σειρά προβλημάτων.

Η δομή του ποδιού
Το πόδι είναι ένα πολύ σημαντικό μέρος του σώματος. Μας δίνει τη δυνατότητα να περπατάμε, να τρέχουμε και να κρατάμε όλο το σώμα όρθιο. 26 οστά, 33 αρθρώσεις, 12 τένοντες και 18 μύες μαζί σχηματίζουν έναν καλά μελετημένο μηχανισμό με πολύπλοκη δομή.

Το ανθρώπινο πόδι αποτελείται από πέντε λειτουργικές μονάδες: τη φτέρνα, αστράγαλο, τα οστά του ταρσού, μετατάρσιου και τις αρθρώσεις των επιμέρους δακτύλων. Αυτό το πολύπλοκο σύστημα, που αποτελείται απόδύο τύπους ποδικών τόξων, σταθεροποιείται παθητικά και ενεργητικά. Η παθητική τάση της επιμήκους καμάρας οφείλεται σε τρεις συνδέσμους. Η ενεργητική τάση της επιμήκους καμάρας λαμβάνει χώρα μέσω των μυών του πέλματος και των μακρών μυών του άκρου ποδιού από την περιοχή της κνήμης. Οι σύνδεσμοι φροντίζουν τη στατικότητα και οι μύες την ενεργητικότητα.

Η διάταξη των οστών του άκρου ποδιού είναι τέτοια, ώστε να σχηματίζουν έναν έσω και έναν έξω άξονα. Ο έσω άξονας του άκρου ποδιού είναι τοποθετημένος λοξά πάνω στον έξω άξονα, σχηματίζεται το επίμηκες τόξο του άκρου ποδιού, όπου ο έσω άξονας είναι πάνω από το έδαφος και μόνο ο έξω άξονας εφάπτεται με το έδαφος σε όλο το μήκος του. Επίσης με την τοποθέτηση του ενός άξονα πάνω στον άλλο δεν σχηματίζεται μόνο ένα επίμηκες τόξο, αλλά και ένα εγκάρσιο.

Σε μια παρατεταμένη ορθοστασία προκαλείται συνεχείς σύσπαση του μυϊκού συστήματος έχοντας αποτέλεσμα ταχύτερη κόπωση (σε σύγκριση με το βάδισμα και το τρέξιμο). Σε επαγγέλματα με πολύωρη ορθοστασία παρατηρείται επιπέδωση της καμάρας. Στην επιπέδωση της επιμήκους καμάρας σχηματίζεται ένας συνδυασμός πλατυποδίας με βλαισοποδία. Κατά την επιπέδωση της εγκάρσιας καμάρας έχουμε πλατυποδία με εξαφάνιση της εγκάρσιας καμάρας.

Τα στάδια της πλατυποδίας
Υπάρχουν τρία επίπεδα επίπεδων ποδιών.

Το πρώτο στάδιο είναι ένα ελαφρώς επίπεδο πόδι, το οποίο ισοπεδώνεται μόνο υπό φορτίο. Υπάρχει μόνο μια μικρή επέκταση του αποτυπώματος στο κεντρικό τμήμα του ποδιού.

Στο δεύτερο στάδιο πλατυποδίας κατά το περπάτημα, το φορτίο μεταφέρεται στο εσωτερικό του ποδιού, το οποίο είναι ορατό ακόμα και σε παπούτσια που είναι πιο πατημένα στο εσωτερικό του. Αυτό το στάδιο, είναι ακόμη ανατρέψιμο.

Το τρίτο στάδιο θεωρείται πρακτικά μη αναστρέψιμο. Οι μαλακοί ιστοί είναι ήδη προσαρμοσμένοι στην σοβαρή πλατυποδία και το πόδι πατάει σχεδόν αποκλειστικά στην εσωτερική πλευρά, η οποία φέρει το μεγαλύτερο μέρος του βάρους του σώματος.

Αιτίες πλατυποδίας
Η πιο κοινή αιτία είναι η χρόνια υπερβολική χρήση των ποδιών. Ένας άλλος, όχι λιγότερο σημαντικός παράγοντας, είναι η κληρονομικότητα για παράδειγμα στην περίπτωση της γενικής υπερκινητικότητας του σώματος, στην οποία οι γυναίκες είναι πιο επιρρεπείς από τους άνδρες (αυτό οφείλεται στο η παρουσία οιστρογόνων, που δεσμεύουν το νερό). Τα παιδιά τείνουν να έχουν μεγαλύτερη ελαστικότητα των συνδέσμων (λόγω της μεγαλύτερης αναλογίας νερού στο σώμα). Η εγκυμοσύνη επηρεάζει επίσης το σχηματισμό πλατυποδίας. Η πλατυποδία μπορεί επομένως να είναι μια από τις φυσιολογικές αλλαγές κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης Παράγοντες που μπορούμε να επηρεάσουμε είναι το υπερβολικό βάρος ή η ανεπαρκής διέγερση του ποδιού που προκαλείται από το γεγονός ότι τα πόδια μας είναι συνεχώς «παγιδευμένα» σε παπούτσια, όπου δεν έχουν αρκετό ελεύθερο χώρο για φυσική κίνηση. Στα παιδιά, η εμφάνιση πλατυποδίας μπορεί να προκληθεί από την πρόωρη και πολύ συχνή χρήση παπουτσιών.

Πρόληψη της πλατυποδίας
Πάνω απ 'όλα, στην περίπτωση των πλατυποδιών δεύτερου και τρίτου βαθμού, είναι σημαντικό να χρησιμοποιείτε πάτους υψηλής ποιότητας. Υπάρχουν ποικίλες ασκήσεις για πρόληψη της πλατυποδίας που μπορόυν να πάρουν μέρος σε φυσικοθεραπευτήριο ή και ατομικά στο σπίτι. Το πιο φυσικό και πιο εύκολο πράγμα που μπορείτε να κάνετε για τον εαυτό σας και τα πόδια σας είναι να περπατάτε συχνά ξυπόλητοι σε ποικίλα εδάφη (μαλακό, ζεστό, κρύο, τραχύ...). Μια αρκετά ευχάριστη και εύκολη λύση είναι το παιχνίδι και η άσκηση πάνω σε τρισδιάστατα πρότυπα, όπως τα ορθοπεδικά χαλάκια MUFFIK με τα οποία μπορείτε να συναρμολογήσετε το δικό σας κομμάτι φύσης στην άνεση και την ασφάλεια του σπιτιού σας. Με αυτό το τρόπο μπορείτε να βοηθήσετε το παιδί σας να αναπτύξει τη φαντασία και τις λεπτές κινητικές δεξιότητες με μη βίαιο τρόπο μέσω παιχνιδιού.


16 Προβολές0 Σχόλια

Πρόσφατες αναρτήσεις

Εμφάνιση όλων
bottom of page